4 عادت غذایی که شما را از درون پیر می‌کنند | تغذیه سالم

No Comments

4 عادت غذایی که شما رو از درون پیر می کنن

وقتی که بدن واسه بازسازی به مواد جدید نیاز داره. شمائید که باید مواد اولیه این تعمیرات رو در اختیار اون بذارین و این مواد اولیه چیزی جز غذا نیستن و کیفیت غذاها، کیفیت این بازسازی و بازسازی رو تعیین می کنن.

بدن واقعاً در حال ساخت و سازه و در واقع خیلی از سلولای بدن هراز چندگاهی نو می شن و سلولای جدید جانشین سلولای قدیمی می گردن. کیفیت نوسازی بدن و بازسازی بخشا و بافتا و DNAه که سن شما رو روی سطح سلولی تعیین می کنه. وقتی که بدن واسه بازسازی به مواد جدید نیاز داره. شمائید که باید مواد اولیه این تعمیرات رو در اختیار اون بذارین و این مواد اولیه چیزی جز غذا نیستن و کیفیت غذاها، کیفیت این بازسازی و بازسازی رو تعیین می کنن. با اینکه ممکنه کیفیت بد غذایی که امشب شام میل کردین شما رو نکشد، ولی سرعت پیری داخلی سلولای بدن رو کاهش و یا زیاد می کنه. غذاهای سالم صدها نوع ترکیبات شیمیایی رو در اختیار بدن قرار میدن که بدن واسه بازسازی سلولا به اون نیاز داره. غذاهای ناسالم و یا کمی سمی روند پیری رو تسریع می بخشن. البته هر چند وقت یه بار خوردن یه همبرگر به معنی لغزش از عادات خوب زندگی نیس و اگه این رژیم ناسالم غذایی به یه عادت تبدیل شه، می تونه فرد رو از داخل پیر کنه و خیلی زود این پیری به بیرون هم راه پیدا میکنه.

اینکه غذا خوردن در حال استرس و پریشونی، به احتمال زیاد منتهی به غذا خوردن ناآگاهانه می شه؛ یعنی فرد یا غذاهای سالمی واسه خوردن انتخاب نمی کنه و یا زیاد از حد غذا می خوره

جدای از وسواس شما در مصرف کالری، کربوهیدرات و چربیا باید به این موضوع توجه کنین که اثر منفی بعضی از غذاها خیلی بیشتر از یه اضافه وزن و خستگیه شما رو از درون پیر می کنن. پس تنها نگرانی از مصرف بعضی مواد غذایی به دلیل اضافه وزن و چاقی نیس، انگار بعضی از اونا بدترین در زندگی هستن؛ از جمله خیلی از شیرین کننده ها، چربیا و غذاهای فرآوری شده که به نظر کارشناسان در واقع طول عمر رو کاهش میدن. تغذیه، شیمی داخلی بدن رو مشخص می کنه، نه سن. شیمی داخلی بدن بر کیفیت و حالت ارتجاعی هر عضو، سلول و سیستم موثره. همه چیز بدن، از حالت و رنگ پوست گرفته تا کیفیت استخونا، مغز و بافت همبند، به اون چیزی که می خوریم بستگی داره. عادات غذا خوردن انسانه که سن اونو مشخص می کنه و تعیین کننده چگونگی اثر افزایش سن و پیری بر آدم هستش. حالا خوبیش اینه با اصلاح الگوی غذا خوردن میشه چندین هدف رو با یه تیر نشونه گرفت و علاوه بر کنترل، وزن فعلی بدن رو نگهداشت و طول عمر خود رو بالا برد.

ضعف در برابر خوردن فست فودها

دلیل اصلی ناسالم بودن فست فودها، چربی ترانس است. چربیای ترانس با ایجاد التهاب موجب پیری می شن. تلومرها کلاه محافظ انتهای کروموزوما هستن که التهاب اثر منفی روی اونا داره و در صورت وجود التهاب هر بار که کروموزوم تقسیم می شه، این تلومرها کوتاه تر می شن؛ پس طول تلومرها نشون دهنده سن فرده وقتی که این تلومرها از بین برن، در واقع کروموزوم ناکارآمدتر می شه؛ مثل کفش که در صورت نداشتن بند قابل پوشیدن نیس هر چقدر طول تلومرها کوتاه تر می شه توانایی اونا واسه بازسازی انداما کم میشه. سلولا واسه رابطه با همدیگه به دیواره های قابل انعطاف نیازمندن و دیواره های سلولی بدن از چربی ساخته می شه. چربیای خوب، دیواره های سالم درست می کنن و چربیای بد، مولکولایی با شکل غیر طبیعی؛ مثل کوبیدن یه میخ مربع شکل به یه سوراخ گرد و دایره ای شکل. چربیای بد، با ایجاد دیواره بد راه های رابطه بین سلولی رو از بین می برن و موجب پیری می شن. این تغییرات اثر عمیقی بر سلامت و پیری سلولا داره. وقتی که به رستوران می رید، در مورد مواد تشکیل دهنده غذاها از اونا سۆال کنین. با اینکه خیلی از تولید کننده ها تلاش می کنن چربی ترانس اجناس خود رو پایین بیارن، ولی معمولاً وجود 5/0 گرم چربی ترانس رو صفر در نظر می گیرن. جهت اطمینان از نوع غذا، به دنبال مواد تشکیل دهنده و روغنای هیدروژنه و یا نیمه هیدروژنه باشین که نشونه وجود چربی ترانس در غذاهاست و در صورت مشاهده اونا از سفارش این غذا دوری کنین. چربیای ترانس تنها یکی از مشکلات اساسی این نوع غذاها هستن.

مواد غذایی شیرین

در این عادت بد، مشکل اصلی ساکارز و یا همون قندهای تصفیه شده و شدیدا پردازش شده و متبلور هستن. توانایی بدن آدم واسه تجزیه قند و تبدیل اون به شکلای دیگه بسیار محدوده. امروزه فشار زیادی به سیستمای بدن ما وارد می شه، چون که مصرف مواد غذایی شیرین بسیار زیاد شده.

قند اضافی در خون موجب مشکل در مولکولای پروتئین می شه و روند پیری سلول در گلیکوزیلاسیون تسریع پیدا میکنه. اولین کارکرد بازسازی بدن کنه می شه. با اینکه اثر گلیکوزیلاسیون بیشترً داخلیه، ولی اولین نشونه خارجی اون پیری پوست است. وقتی که قند خون بدن زیادتر از اندازه مجاز شه، گلیکوزیلاسیون ایجاد شده، روند طبیعی بازسازی پوست کم میشه و مولکولای قند کلاژن پوست و حالت انعطاف پذیری اونو از بین می برن؛ از این رو چین و چروک ها افزایش پیدا می کنن و سرعت درمون اونا به نسبت، خراب کردنشون کمتر می شه. گلیکوزیلاسیون هم با استرس اکسیداتیو، از درون فرد رو پیر می کنه. مولکولای قند، هر چیزی رو که با اون تماس پیدا می کنن؛ جذب کرده و در آخر عملی به نام اکسیداسیون مواد منفی زیادی رو جمع می کنه و تجمع سموم روند پیری رو زیاد می کنه؛ چون سموم در بدن به میتوکندری سلول آسیب میرسونه و کاهش تحلیل انرژی رو بهتر کنه و حتی این کاهش انرژی می تونه به گیجی و کاهش قدرت حافظه، شنوایی، بینایی و ایستادگی هم منجر شه. حتی تحقیقای جدید نشون میدن که گلیکوزیلاسیون در بسته شدن عروق خونی و ایجاد پلاکای شریانی و دچار شدن به مریضیای قلبی و هم اینکه پارکینسون، فراموشی و یا آب مروارید چشمی هم نقش داره. راه حل اون در کاهش و دوری شدید از مصرف شیرینیای مصنوعیه. به جای اونا از شیرین کننده های طبیعی مثل عسل، شربت افرا، شربت برنج قهوه ای استفاده کنین. هر چند به گفته محققان در صورت زیاده روی در مصرف شیرینیای طبیعی، اونا از نظر دیگری به سلامتی آسیب می رسونن.

دلیل اصلی ناسالم بودن فست فودها، چربی ترانسه

پس از صرف یه وعده غذایی پر از کربوهیدراتای تصفیه شده، سطح قند خون بدن زیاد می شه و انسولین در جریان خون ترشح می شه تا مواد غذایی به گلوکز و سوخت تبدیل شن. محاسبات بدن بیشتر غلطه و انسولین زیادتر از اندازه ترشح میده و در نتیجه قند خون افت می کنه و 30 دقیقه بعد فرد دوبارهً احساس گرسنگی می کنه و گاه با تکرار این چرخه مقاومت به انسولین ایجاد می شه و فرد مستعد دچار شدن به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک و مریضیای قلبی می شه. تلاش کنین رژیم غذایی خود رو براساس کربوهیدراتای پیچیده، مانند حبوبات و سبزیجات و غلات بذارین؛ چون که لایه خارجی اونا دست نخورده باقی می مونه و به مرور در بدن هضم می شن و قند اونا کم کم و آهسته پخش می شه. دکتر ونس پیشنهاد می کنه از خوردن مواد غذایی که شامل بیشتر از 4 گرم کربوهیدراتای ساده و یا قند هستن، دوری کنین. عوضش مصرف کربوهیدراتای پیچیده رو در رأس هرم غذایی خود بذارین که پر از فیبر و مواد مغذی هستن.

 

نخوردن غذا تا وقتی که احساس گرسنگی کامل نکردین

مشکل اصلی این عادت بد غذایی «گرلین» است؛ هورمونی که به وسیله سیستم گوارشی تولید می شه و به اشتها مربوطه. فاصله زیادتر از اندازه طولانی میان وعده های غذایی مطمئناً یکی از اصلی ترین روشای آسیب و پیری بدنه. گرسنگی منتهی به پرخوری و در آخر چاقی می شه. معده خالی با ترشح هورمون گرلین به مغز سیگنال می فرستد که گرسنه س و از اونجایی که بعد از غذا خوردن، 30 دقیقه زمان نیازه تا هورمون سیری ترشح شه، فرد آگاهانه و به تصور اینکه هنوز سیر نشده مقادیر زیادی غذا می خوره و زیاده روی می کنه. چاره کار در اینه که منتظر نمونید تا به طور کاملً گرسنه شید و معده شما به طور کاملً خالی شه، بلکه به طور منظم میان وعده های کوچیک و البته سالم بخورین و در هر وعده از غذای خود مقادیر کافی کربوهیدراتا و چربیای سالم و پروتئینا رو بذارین تا علاوه بر حفظ و ثبات قند خون، به دلیل هضم کم کم، دچار ولع مصرف مواد غذایی نشید.

هیچکی همیشه از رژیم غذایی سالم پیروی نمی کنه، همه افراد هر چند وقت یه بار انحرافات کوچیکی دارن، ولی بهبود الگوهای تغذیه به بهره وری بیشتر بدن و ذهن کمک می کنه. مطمئناً ایجاد این تغییرات در زندگی با کمی رقابت و مشکل روبرو شدن، ولی واسه داشتن عمر طولانی و به درد بخور، ارزش کمی تلاش رو داره.

غذا خوردن پشت میز کار یا در ماشین و یا در حال عصبانیت

در این عادت بد هورمون استرس یا کورتیزول (هورمونی که از غدد فوق کلیوی ترشح می شه و عامل پیری درونیه) به طور خودکار در شرایط استرس ترشح می شه و به دو روش بر هضم مواد غذایی اثر میذاره: اول با ترشح آدرنالین و کورتیزول که خون رو از انداما دور می کنه و مانع جذب مواد غذایی و حتی تجزیه مناسب غذا در معده و روده می شه و در آخر هضم متوقف شده و مواد غذایی تخمیر می شن متابولیتای غیر عادی به درون جریان خون راه پیدا می کنن. استرس موجب اسیدیته دستگاه گوارش می شه؛ و در نتیجه جذب بعضی از مواد غذایی مثل دچار مشکل می شه. اینکه غذا خوردن در حال استرس و پریشونی، به احتمال زیاد منتهی به غذا خوردن ناآگاهانه می شه؛ یعنی فرد یا غذاهای سالمی واسه خوردن انتخاب نمی کنه و یا زیاد از حد غذا می خوره. تلاش کنین هنگام خوردن غذا از پشت میز کار بلند شید و تو یه نقطه آروم و با دقیق شدن و فوکوس کردن روی مواد غذایی، از خوردن غذای خود لذت ببرین و غذا رو خوب بجوید. غذا خوردن با بقیه احساس امنیت و شادی بوجود میاره. از تموم حواس خود واسه غذا خوردن استفاده کنین روشن کردن یه شمع هم می تونه بسیار به درد بخور باشه.

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *