4 عادت روزانه که خطر افسردگی و فراموشی را افزایش می دهد

No Comments

: افسردگی و فراموشی هردو بیماریایی هستن که می تونن روال عادی زندگی شما رو دچار مشکل کنن پس مراقب اونا باشین؛ در این مقاله شمارو با ۴ عادت عادی روزانه که خطر دچار شدن به این دو مشکل رو زیاد می کنن آشنا می کنیم.

  1. استرس زیاد، یه خطر مهم واسه افسردگی و زوال عقل حساب می شه. مثلا:

. مراقبت از فرد مورد علاقه ای که مریضی روانی داره یا پدر یا مادری که فراموشی داره،

. داشتن یه مریضی جدی و آزاردهنده مثل سرطان،

. از دست دادن فرد مورد علاقه به دلیل مرگ یا طلاق

هرزمان که درمعرض جریان شدیدی از هورمونای استرس قرار می گیرین، فقط خواب تون دچار مشکل می شه اما می تونه به سیستم ایمنی تون هم آسیب بزنه و موجب نقصان در مراکز حافظه مغزتون شه. از اونجایی که استرس همه جا هست، هممون باید الگوهای مدیریت استرس رو به طور منظم بکار ببریم. ورزش و مدیتیشن می تونه به درد بخور باشه، اما من هیپنوتیزم پزشکی رو بهتر می دونم و سالهاست که از اون واسه بیمارانم استفاده می کنم.

تحقیقات نشون داده هیپنوتیزم پزشکی می تونه:

. مغز هیجانی تون رو آروم کرده و به تمرکزتون کمک کنه

. به ترک اعتیادهای جورواجور کمک کنه

. افسردگی رو درمان کنه، مخصوصا وقتی همراه با تکنیکای سخت ANT باشه

. کمک بزرگی به خواب کنه.

تازگیا، زنی از استرالیا در کلینیک به من مراجعه کرد و گفت،” من عاشق خوابیدن با شما هستم!”، منظورش این بود که از برنامه هیپنوتیزم من واسه خوابیدن و خواب موندن کمک می گرفته.

  1. مشکل کم توجهی(ADD) اگه درمان نشه، خطر افسردگی و فراموشی رو زیاد می کنه.

تحقیقات نشون دادن ADD به کمبود فعالیت در ناحیه ای از مغز به نام پشت پیشونی مربوط می شه که به عنوان ترمز مغز عمل می کنه و وظیفه اش منع شما از گفتن یا انجام چیزای دورن رانشی یا ناخودآگاهه. وقتی ناحیه پشت پیشونی، فعالیت کمی داشته باشه فرد خیلی راحت حواسش پرت شده و در کنترل خودش به مشکل برمی خورد، به سختی می تونه پیگیر کاری باشه و تصمیمات مناسبی بگیره حتی اگه خودش هم بخواد.

اگه بی نظمی دارین یا زمان کوتاهی رو می تونین متمرکز بمونین، این حالت رو آزمایش کرده و درمانش کنین. این کار می تونه مغزتون رو نجات دهد. واسه درمان ADD هیچوقت دیر نیس!

یکی از بیماران من زنی ۹۴ ساله بود که واسه اولین بار به من مراجعه می کرد. اون نمی تونست تمرکز داشته باشه و هیچوقت خوندن روزنامه رو تموم نمی کرد. یه ماه بعد از شروع درمان، با لبخند رضایت آمیزی به من گفت که خوندن اولین کتاب رو تموم کرده.

  1. ورزش نکردن

اگه کمتر از دوباردرهفته ورزش می کنین خطر فراموشی رو بالا می برید اما می تونین همین امروز با ورزش کردن بیشتر از دوبار در هفته این خطر رو خط بزنین، البته باید یه جا نشینی رو کنار بذارین. جوری پیاده روی کنین که انگار ۴۵ دقیقه دیرتون شده، چهار تا پنج بار در هفته این جور راه برید و دو بار در هفته وزنه بزنین. هرچه با بالارفتن سن تون قوی تر شید احتمال دچار شدن به زوال عقل هم کمتر می شه و واقعا زندگی تون رو نجات می دید. ورزش می تونه واسه مقابله با علائم افسردگی بسیار اثر داشته باشه.

دکتر گارت هالوِگ، یه از روانپزشکان ما با کمک ورزش و قوی بودن، سلامت مغزی خوبی کسب کرده بود، روزی هنگام سفر به هاوایی گرفتار به عفونتی نادر شد که نزدیک بود اونو نابود کنه، اون هفت روز در کما بود. تنها دلیل نجانش علاوه بر مراقبتای خوب پزشکی، عضلات بدنش بودن. اگه اون ضعیف و یا حتی نرمال بود، این احتمال وجود داشت که بمیرد. زندگی شما به عادات تون بستگی داره. چون گارت به سلامت مغز اهمیت زیادی می داد، تونست همین روش رو واسه کمک به خیلی از افراد استفاده کنه.

  1. یاد نگرفتن چیزی جدید یا اعتیاد به ایمیل و مسیج و بازیای ویدئویی

این موارد هم خطر افسردگی و زوال عقل رو افرایش میده. در تحقیقی که هیولت پاکارد مسئولش بود، آدمایی که به گجتا اعتیاد داشتن، در مدت یه سال ۱۰ نمره از آی کیو رو از دست داده بودن. مصرف ماری جوونا هم آی کیو رو کم می کنه اما اعتیاد به گجتا از اینم مضرتره. شما می تونین با محدود کردن گجتا و اضافه کردن تمرینات ذهنی به زندگی تون، همین امروز خطر عوامل رو کم کنین.

مغز شما مانند یه عضله س، هرچه بیشترآن رو به روشای مثبت به کار گیرید، طولانی تر می تونین ازش استفاده کنین. اما حل جدولای کلمات متقاطع به تنهایی کافی نیس، چون تنها یه بخش از مغز رو به فعالیت وامی داره. درست مثل اینه که به باشگاه برید، تمرینات مربوط به عضلات دوسر رو خوب انجام بدین و بعد رهاش کنین. شما باید روی تموم مغزتون کار کنین.

چند راه حل خوب واسه تقویت مغز:

. بازی کلمات یا یاد گرفتن زبون می تونه بخش جلویی چپ مغز رو تحریک کنه.

. خنده بخش راست مغز رو تحریک کرده و خلاقیت رو بیشتر می کنه.

. یادگرفتن ساز موسیقی می تونه لُب گیجگاهی مغز رو که موقتیه تقویت کرده و به حافظه کمک کنه.

. یادگرفتن رقصای جدید و بازی تنیس روی میز می تونه مخچه( بخش انتهایی پشت مغز) رو تقویت کرده و به سرعت پردازش کمک کنه. البته اگه همراه با رقص الکل بخورین یا بیرپونگ بازی کنین، تموم فوایدش رو از دست میدید. دست کم ۱۵ دقیقه روزانه مغزتون رو ورزش بدین!

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *