4 شیرین کننده طبیعی که برای سلامتی شما مناسب است | تغذیه سالم

No Comments

4 شیرین کننده طبیعی که واسه سلامتی شما مناسبه

حالا خوبیش اینه چندین شیرین کننده در طبیعت هست که در واقع واسه سلامتی شما مناسبه. اونا کم کالری هستن فروکتوز کم و طعم بسیار شیرین دارن.
این 4 شیرین کننده طبیعی هستن که واقعاً سالم هستن.

1. استویا

مطلب در رابطه: رژیم لاغری آنلاین

نرم افزار رژیم لاغری، برنامه کاهش وزن خود رو به صورت آنلاین در موبایل و ایمیل خود دریافت کنین

 

استویا شیرین کننده خیلی کم کالریه.
از برگ گیاه Stevia rebaudiana استخراج شده.
این گیاه صدها سال در آمریکای جنوبی واسه شیرینی و اهداف دارویی تروی پیدا کرده.
چند ترکیب شیرین در برگای استویا پیدا میشه. اونا اصلی هستن stevioside و rebaudioside A. هر دو صدها بار شیرین تر از شکر، گرم در مقابل گرمه.
پس، استویا بسیار شیرینه اما تقریباً هیچ کالری نداره.
علاوه بر این، چند تحقیقات براساس آدم نشون میده استویا دارای امتیازات سلامتیه:
استویا می تونه فشار خون بالا در افراد گرفتار به فشارخون بالا رو 6 تا 14 درصد کم کنه. با این حال، اونو بر فشار خون طبیعی است که فقط به آرومی زیاد می شه.
استویا هم نشون داده که سطح قند خون افراد گرفتار به دیابت رو پایین می آورد.
تحقیقات زیاد در موش نشون میده که استویا می تونه حساسیت به انسولین رو بهتر کنه کلسترول LDL اکسید شده و ایجاد پلاک در شریانا کم میشه.
اگه شما نیاز به چیزی سرحال دارین، استویا ممکنه انتخاب سالم شما باشه.
با این حال، خیلی از مردم طعم استویا رو شدیدا دوست ندارن. عطر و طعم بستگی به نام تجاری داره هر چند، پس شما ممکنه نیاز به آزمایش واسه پیدا کردن نوع استویای مورد علاقه خود دارین.

2. اریتیتول

اریتیتول یکی دیگه از شیرین کننده های کم کالریه.
این یه الکل قنده که در حالت عادی در میوه های خاص پیدا میشه. با این حال، پودر اریتیتول موجود واسه خرید به احتمال زیاد از راه یه روند صنعتی ساخته می شه.
این شامل 0.24 کالری در گرم و یا حدود 6 درصد از کالری در مقدار مساوی شکره که 70 درصد شیرینی داره.
اریتیتول قند خون و انسولین رو افزایش نمی ده و هیچ تاثیری بر چربیای خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید نداره.
از داخل روده جذب بدن می شه اما در آخر از کلیه ها بدون تغییر دفع می شه.
تحقیقات نشون میده که اریتیتول بسیار ایمنه. با این حال، همونطور که با بقیه الکلای قندی، اگه شما تو یه زمان زیادتر از اندازه استفاده کنین می تونه مسائل گوارشی بسازه.
اریتیتول بسیار مثل شکره هر چند می تونه یه عطر و طعم دهنده ناچیز داشته باشه.
با اینکه اریتروتول به نظر نمی رسه که به نفع سلامتی باشه مطمئنا به نظر نمی رسه که اصلا مضر باشه و بهتر از بقیه الکلای قندی قابل تحمله.

3. Xylitol

زایلیتول یه قند الکله که شیرینی اون مثل قنده.
این شامل 2.4 کالری در هر گرم یا حدود دو سوم کالری شیرینه.
به نظر می رسه زایلیتول بعضی از امتیازات سلامت دندون، کاهش خطر چاله ها و پوسیدگی دندون رو داره.
هم اینکه می تونه تراکم استخون رو در موشا بهتر کنه و در جلوگیری از پوکی استخون کمک می کنه.
زایلیتول، قند خون یا سطح انسولین رو افزایش نمی ده. با این حال، مثل با بقیه الکلای قندی، می تونه مشکلات گوارشی رو در دوزهای بالا بسازه.
اگه سگ در خونه داشته باشین ممکنه بخواین زایلیتول رو از دسترس خود دور نگه دارین چون سم بسیار سمیه.

4. شربت Yacon

شربت یاکان یکی دیگه از شیرین کننده های استثنایی و خاص هستش.
این از گیاه یاکان گرفته شده که بومی آند در آمریکای جنوبی و در انجا رشد می کنه.
این شیرین کننده تازگیا به عنوان مکمل کاهش وزن شناخته شده. یه مطالعه نشون داد که باعث کاهش خیره کننده وزن در زنان دارای اضافه وزن می شه.
این در فوروکتولیگوساکاریدها خیلی زیاده که به عنوان فیبرهای محلوله و باکتری خوب در روده رو تغذیه می کنه.
شربت یکان می تونه در برابر یبوست کمک کنه و دارای فیبرهای مختلفیه.
یهویی خیلی غذا نخورین چون ممکنه باعث مشکلات گوارشی شه.

چی درباره شکر «کمتر بد» مثل عسل میدونید؟

چندین شیرین کننده شیرین محبوب هست که مردم آگاه به سلامتی، بیشتر به جای شکر می خورن.
این شامل شکر نارگیل، ملاس، عسل و شربت افرا است. اینا واقعاً با قند فرق ندارن.
اونا ممکنه شامل مقدار کمی فروکتوز و مقدار کمی از مواد مغذی باشن اما کبد شما واقعاً نمی تونه فرق رو توضیح بده.
با این حال، اثرات مضر شکر به طور کاملً بستگی به زمینه داره. بیشتر تحقیقات انجام شده در افرادیه که قبلا غذای کربوهیدراتی با غلظت بالا رو مصرف می کنن.
واسه این افراد، مخصوصا کسائی که دارای اضافه وزن و یا انسولین مقاوم هستن مقدار زیادی شکر ضرر دارن.
علاوه بر این، گروه های دیگری از افراد وجود دارن که ممکنه بخوان به طور کامل از شیرین کننده های شکر استفاده کنن. این شامل معتادان مواد غذایی، مصرف کنندگان نوشیدنی و آدمایی هستن که در رژیم غذایی کربوهیدرات بسیار پایین هستن.
افراد سالم می تونن بدون هیچ گونه آسیبی به مقدار کافی شکر بخورند. در حالی که هنوز کالری خالیه و ممکنه پوسیدگی بسازه واسه متابولیسم شما مضر نیس.
اگه دوست دارین از شکر واقعی در دستورالعملای خود استفاده کنین اما خوردن سالم دیگه، با به کار گیری شیرین کننده های طبیعی شکر مانند عسل، باید به اندازه کافی خوب باشه.
در چارچوب یه رژیم سالم و براساس کل مواد غذایی، مقدار کمی از این قندهای طبیعی دلیل آسیب نمی شه.

 

.

منبع : foodregime.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *