4 روش برای پیشگیری از مشکلات تیروئید

No Comments
: مجموعه: پیشگیری بهتر از درمان

: 4 روش واسه پیشگیری از مشکلات تیروئید

پرکاری تیروئید می تونه موجب کاهش وزن، تپش قلب و اضطراب شه

 

پیشگیری از کم کاری و پرکاری تیروئید
پرکاری و کم کاری تیروئید
بیشتر از 30 درصد زنان در مراحلی از زندگی خود دچار مشکلی تیروئید می شن. اگه شما مشکل تیروئید ندارین، شاید وقت زیادی صرف فکر کردن به این غده پروانه ای شکل درون گردنتون نمی کنین. غده ای که به تنظیم سوخت و ساز و دمای بدن کمک می کنه. اما مشکلات تیروئید بسیار رایجند.

 

یه مشکل خود ایمنی می تونه موجب مشکل در عمکلرد مناسب غده داخل گردنتون شه، اما فکر می شه عوامل سبک زندگی یه فرد (مثل رژیم یا استرس) هم می تونه در این اثر داشته باشه. پرکاری تیروئید می تونه موجب از دست دادن سریع وزن، تپش قلب سریع و غیرعادی و اضطراب شه، در حالیکه کم کاری تیروئید می تونه باعث یبوست، زیاد شدن وزن و خستگیای شدید شه.

 

 

بیماریای خودایمنی می تونن انداما و بافتایی از جمله گلبولای سرخ خون، عروق خونی، غده تیروئید، لوزالمعده، عضلات، مفاصل و پوست رو درگیر کنن. از جمله بیماریای خودایمنی شناخته تر میشه به لوپوس، آرتریت روماتوئید و اسکلروز زیاد (ام اس) اشاره کرد. بیشتر این بیماریا طولانی هستن، اما بسته به نوع آسیب ممکنه قابل کنترل باشن. تا الان ۸۰ نوع از بیماریای خود ایمن شناسایی شده که طیف بزرگی از بافتا و سلولای بدن رو در بر میگیره. این بیماریا بیماریای مزمنی هستن که، نا تموم با فرد باقی مونده و توانایی درمان صد در صد ندارن.

 

اگه فکر می کنین مشکل تیروئید دارین، با دکتر خود درمورد راه های درمان بلقوه مشورت کنین. اما علاوه بر درمانای پزشکی و دارویی، تغییرات کوچیکی درسبک زندگی هم می تونه به حفظ سلامت تیروئید کمک کنه. گفتگویی با دکتر اشیتا گوپتا متخصص غدد درون ریزدر درباره چگونگی حفظ سلامت تیروئید انجام شده که اینجا 4 پیشنهاد مهم اون آورده شده:

 

پیشگیری از مشکلات تیروئیدی با رژیم غذایی مدیترانه ای
یکی از مهم ترین عواملی که می تونه به حفظ سلامت تیروئید کمک کنه، داشتن یه رژیم غذایی متعادله. دکتر گوپتا توضیح میده که 70 درصد از سیستم خودایمنی بدن در روده ها هست، که با عنوان علمی GALT ( یا gut-associated lymphoid tissue) شناخته می شه. وقتی مخاط روده متورم و ملتهب می شه، در واقع می تونه شروع یه جواب ایمنی باشه. تحقیقات نشون داده که این در دچار شدن به مریضی تیروئید نقش داره.

 

دکتر گوپتا واسه کمک به پیشگیری و تحتِ کنترل درآوردن التهابات، داشتن یه رژیم غذایی مدیترانه ای رو پیشنهاد می کنه. واسه این منظور اون مصرف روزانه چهار یا پنج وعده سبزیجات، سه تا چهار وعده میوه، همراه با مقدار زیادی پروتئینای کم چرب و ماهیای چرب مثل ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی کولی و ماهی خال مخالی پیشنهاد می کنه. دکتر گوپتا هم اینکه روغنای چرب سالم دیگری مثل روغن زیتون خالص، روغن کانولا ارگانیک، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ (گل خشت)، روغن نارگیل، مغزها، کره مغزها و آووکادو رو واسه پیشگیری از مشکلات تیروئیدی پیشنهاد می کنه.

 

نسبت به غذاهای خاص با احتیاط باشین
هیچ جای تعجبی اینجا نیس: دکتر گوپتا میگه شما باید بطور روشن از غذاهای فرآوری شده که دارای شکر و مواد نگهدارنده، رنگای خوراکی، چربی و جایگزینای بدون قنده، دوری کنین. غذاهای فرآوری شده شامل چربیای ترانس، شربت ذرت با فروکتوز بالا، مونو سدیم گلوتامات (یه افزودنی عادی واسه افزایش عطر و طعم غذا) و شکر تصفیه شده، می تونن موجب التهابات روده ای و شعله ور شدن یهویی خود ایمنی شه. این آسیبا فقط مختص تیروئید نیس، بلکه سیستم خود ایمنی می تونه بخشای جور واجور بدن رو هم تحت تاثیر بذاره.

 

 اما دلیل پنهونی این: سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم پیچ، کلم، کلم قمری، شاهی آبی، بوک چوی (از سبزیجات چینی) و کلم بروکسل یا کلم دکمه ای پر از مواد مغذی و مقوی واسه بدن مثل ویتامین C و فولات(اسید فولیک که به اسمای فولات یا ویتامین B۹ هم میگن) هستن، اما زیاده روی در مصرف اونا می تونه در کارکرد تیروئید دخالت کنه.

 

داشتن یه رژیم غذایی متعادل، از عواملیه که می تونه به حفظ سلامت تیروئید کمک کنه

 

 اون میگه سبزیجات چلیپایی خام شامل یه ماده شیمیایی طبیعی به نام goitrogens (ایجاد کننده گواتر) هستن که،می تونه در ترکیب هورمون تیروئید دخالت کنه. اما طرفداران کلم وحشت نکنن، ماده بوجود آوردنده گواتر در این سبزیجات با پختن یا حتی کمی بخار دادن، غیرفعال می شه. بنابران شما هنوزم می تونین اونا رو واسه ارزش آنتی اکسیدانی و اثرات ضد سرطانی که دارن، مصرف کنین.

 

مکملا رو هم داشته باشین، اما اول با دکتر خود مشورت کنین
شما شاید شنیدین که بین سلامت تیروئید و ید که واسه سنتز هورمونای تیروئید ضروریست، ارتباطی هست. دکتر گوپتا میگه، در سراسر جهان کمبود ید به عنوان یکی از عوامل بزرگ شدن غده تیروئید و کم کاری اون هستش. هرچند کمبود ید در کشورای پیشرفته به دلیل هم بیاری در نمک و غداهای خاصی مثل لبنیات و نون کمتره. بعبارت دیگه شما شاید الان مقدار کافی ید در رژیم غذایی خود دریافت می کنین. در واقع ید زیاد، می تونه موجب پرکاری تیروئید در افراد مستعد شه، پس به پیشنهاد دکتر گوپتا، قرص ید (مکمل) رو بدون مشورت با دکتر خود مصرف نکنین.

 

از طرف دیگه، اگه فکر می کنین تیروئید شما نیاز به افزایش داره، با دکتر خود در مورد مصرف سلنیوم یا ویتامین D مشورت کنین که، هر دوی اونا سلامت تیروئید رو بهتر می کنن. به گفته دکتر گوپتا تحقیقات بالینی نشون میده که، مصرف روزانه 200 میکروگرم سلنیوم معدنی می تونه موجب کاهش پادتن ضد تیروئید شه. هم اینکه شما می تونین این ماده معدنی رو با خوردن روزانه یه یا دو نوع آجیل برزیلی دریافت کنین.

به همین ترتیب در مورد ویتامین D، بعضی تحقیقات نشون میده که نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن داره،کمبود شدید ویتامین D می تونه به بیماریایی که با خودایمنی همراه س منجر شه، پس از دکتر خود بخواین که سطح ویتامین D شما رو بررسی کنه و در صورت پایین تر بودن از حد نرمال، در مورد مصرف مکملا شما رو راهنمایی کنه.
دکتر گوپتا هممچنین مصرف پروبیوتیک رو پیشنهاد می کنه که، یه منبع کامل از مواد به درد بخور واسه سلامتیه. پروبیوتیک می تونه به متعادل بودن سیستم ایمنی و افزایش فعالیتای روده کمک کنه و نفوذ پذیری روده ای رو بهتر کنه. اونم اینکه خوردن منابع طبیعی مثل ماست یا کفیر رو پیشنهاد می کنه.

توضیح: فلور روده آدم شامل شکلای جور واجور مختلفی از باکتریهاه. خیلی از این باکتریا واسه گوارش بهینه غذا مفیدن. دسته ای از این باکتریها که به باکتریهای پروبیوتیک معروف هستن، علاوه بر کمک به گوارش، مولکولهای پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی بیوتیکهای جور واجور رو تولید می کنن که، واسه بدن به درد بخوره. منبع باکتریای پروبیوتیک لبنیات و میوه ها هستن.

 

همه تلاش خود رو بکار بگیرین تا از این سموم محیطی دور بمونین
براساس اظهارات موسسه ملی علوم بهداشت محیط زیست، قرار گرفتن دراز مدت در برابر عوامل اخلالگر غدد درون ریز– مواد شیمیایی که در سیستم غدد درون ریز بدن دخالت می کنن- می تونه منتهی به مشکلات این غدد در افراد باشه. چند مورد که باید در مورد اون هشیار بود عبارتند از: مواد شیمیایی perfluorinated یا PFCs (مواد شیمیایی شامل فلوئور با خواص منحصر بفرد و مقاوم در برابر چسبیدن ) در بعضی فرشا، لباسای ضد آتیش سوزی و ضد آب، و وسایل آشپزی نچسب، که همه به بیماریای تیروئید مربوط می شن.

 

بطور مشابه در تحقیقی در سال 2011 مشخص شد که، قرار گرفتن در برابر فتالات ( که در اجناس معطر و پلاستیک نرم پیدا میشه ) و بیسفنول آ ( که در غذاهای کنسروی یا بسته بنده شده با پلاستیک هست با وجودی که خیلی از تولیدکنندگان اونا رو حذف کردن) می تونه منتهی به مشکل در سطح هورمونای تیروئید شه.

 

دکتر گوپتا هم اینکه دوری از صابونای ضد باکتری شامل تریکلوزان رو پیشنهاد می کنه، عنصری که براساس اعلام سازمان غذا و دارو، در تحقیقات روی حیوانات موجب تغییردر تنظیمات هورمونی می شه (تحقیقات روی آدما هنوز ادامه داره). با اینکه دوری از این مواد بطور کامل غیرممکن هستش، اما تا اونجا که می تونین باید به کار گیری اونا رو کم کنین، مخصوصا اگه باردارین یا کودک در منزل دارین. جنین در حال رشد، نوزادان و کودکان در مقابل اثرات این مواد شیمیایی محیطی آسیب پذیرترند.

استفاده بعضی دستورالعملای کلی می تونه اثرات دراز مدت داشته باشه. فقط از آب و صابون (بطور مرتب) واسه شست وشوی دست استفاده کنین. هم اینکه اگه عطر و بوی خوب می خواین از روغن استفاده کنین. کارای دیگری که می تونین انجام بدین عبارتند از: انتخاب غذاهای تازه یا منجمد بیشتر از کنسروی، نگه داشتن غذاها در ظروف چینی یا شیشه ای به جای ظروف پلاستیکی و تهویه مناسب منزل.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *