4 راهکار برای یک وعده غذای سالم | تغذیه سالم

No Comments

با کمی خلاقیت و برنامه ریزی، می تونین یه وعده غذایی سریع، راحت و سالم جفت و جور کنین. در ادامه 4 راه حل واسه 4 مشکل عادی افراد ارائه می دیم.
بیشتر ما تا وقتی که شکم مون به قاروقور نیفتد به فکر جفت و جور ناهار نمی افتیم. بعد از احساس گرسنگی هم هر چی به دستمون برسه می خوریم تا خودمون رو سیر کنیم. با این کار رعایت یه رژیم غذایی سالم تقریبا غیر ممکنه. با کمی خلاقیت و برنامه ریزی، می تونین یه وعده غذایی سریع، راحت و سالم جفت و جور کنین. در ادامه 4 راه حل واسه 4 مشکل عادی افراد ارائه می دیم.

_ خوردن غذا سر میز کار

خیلی از افراد، غذای خود رو هنگام کار و مخصوصا پای میز کامپیوتر می خورن. با این کار اول اینکه آدما به نوع غذا و اندازه سلامت اون توجهی نمی کنن. دوم اینکهً مزه و طعم غذا رو متوجه نمی شن.

راه حل

این جوری افراد باید هنگام خوردن غذا از میز کار یا کامپیوتر فاصله بگیرن، حتی واسه 15 دقیقه. دقیق شدن و فوکوس کردن وتوجه به غذایی که در حال خوردن اون هستین باعث می شه شما مزه غذا رو بهتر فهمیده و بعد از تموم شدن اون بیشتر احساس رضایت کنین. هم اینکه تلاش کنین از غذاهای بسته بندی کمتر و از غذاهای سالم بیشتر استفاده کنین. مثلا اگه به ماست خیلی علاقه دارین، تلاش کنین نوع کم چرب اونو استفاده کنین.

_ توجه زیادتر از اندازه به تغذیه کودکان و فراموش کردن تغذیه خود

 بعضی خانومای شاغل اونقدر به تغذیه فرزندان خود اهمیت میدن که در آخر تغذیه خود رو فراموش می کنن و هنگام ناهار، یه غذای آماده و سریع مصرف می کنن.

راه حل

وقتی غذای فرزندان خود رو آماده می کنین، غذای خود رو هم آماده کنین. اگه صبح سرتون خیلی شلوغه، این کار رو شب قبل انجام بدین. اگه واسه همه یه نوع غذا آماده می کنین، کارتون راحت تر می شه. تلاش کنین ارزش غذایی وعده ناهار رو با انتخاب مواد غذایی مناسب بالاتر ببرین، مثلا از نون جو واسه ساندویچا استفاده کنین. یا اینکه حتما یه نوع میوه به همراه غذا بذارین.

_ احساس گرسنگی بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن غذا

 بعضی افراد غذاهای تقریبا سالمی مصرف می کنن، اما با وجودی که حجم وعده های غذایی اونا کم نیس، یه مدت بعد از خوردن غذا، دوباره احساس گرسنگی می کنن. نتیجه این مشکل اینه که این احساس گرسنگی رو با خوردن تنقلات ناسالممیان وعده ها برطرف می کنن.

راه حل

پروتئین بیشتری استفاده کنین. کربوهیدرات ممکنه شما رو زود سیر کنه، اما خوردن پروتئین با نگه داشتن قند خون شما در حد تعادل، شما رو به مدت طولانی تری سیر نگه می داره. از گوشت و مرغ بیشتری استفاده کنین.

 

_ فاصله زیاد بین صبحونه و ناهار

بعضی افراد صبح زود سرکار خود حاضر می شن، اما به دلیل مشغله زیاد ناهار خود رو دیر می خورن (دست کم 7 ساعت فاصله بین این دو وعده ایجاد می شه). در اینجور شرایطی حتی خوردن یه میان وعده سبک هم نمی تونه موثر واقع شه. حتی اگه ناهار خوبی هم بخورین، نمی تونین گرسنگی به وجود اومده به وسیله این فاصله طولانی رو جبران کنین.

راه حل

یه صبحونه خوب شامل شکلای جور واجور پروتئین (مانند تخم مرغ و پنیر کم چرب) و یه میان وعده مقوی در اینجور شرایطی جزء ضروریاته. با این کار شما سطح انرژی و اشتهای خود رو در طول روز متعادل نگه می دارین. ماست میوه ای و پنیر گزینه های خوبی واسه میان وعده هستن، اما بدن شما به پروتئین و کربوهیدرات بیشتری نیاز داره. پس تلاش کنین از بین وعده های سالم و مغذی استفاده کنین تا سوخت بدن شما در طول روز تامین شه. خوردن شکلای جور واجور مغزها و میوه های خشک یکی از بهترین گزینه ها واسه رسیدن به این مقصوده.

منبع : دنیای تغذیه

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *