4 دلیل برای زودتر خوردن شام | تغذیه سالم

No Comments

4 دلیل واسه زودتر خوردن شام

سوزش معده ای که در نتیجه خوردن غذا در ساعات پایانی شب باشه، مانع خواب آروم شما در طول شب می شه.

 

اگه شما جزو اون دسته از آدمایی هستین که اخبار مربوط به سلامت و تناسب اندام رو پیگیری می کنن، حتماً تا الان بارها از پزشکان و کارشناسان تغذیه شنیدین که باید شام رو قبل از ساعت 7 شب خورد. اما در زندگی روزانه، به دلایل جورواجور از جمله ترافیک یا بقیه مشغله ها، معمولاً بیشتر ما این قانون رو رعایت نمی کنیم، اما به راستی فواید خوردن شام در ساعات اولیه شب، به جز تناسب اندام و کاهش وزن چیه؟ در ادامه مطلب، به بعضی فواید رعایت این قانون می پردازیم.

 

1- کمک به کنترل وزن

در ساعات پایانی روز، معمولاً افراد میل به خوردن غذاهای پرکالری و از دید غذایی کم ارزش دارن که عموماً هم در خوردن اونا زیاده روی می کنن. هم اینکه اگه شما در طول روز وعده ای رو حذف کرده باشین یا خوردن شام رو به تأخیر اندازید، واسه سیر شدن خود حجم بیشتری غذا می خورید و در نتیجه کالری بیشتری دریافت می کنین. همه این موارد وقتی که با حذف وعده بعدی – یعنی وعده صبحونه – همراه شه، منتهی به عکس العمل بدن شما به هورمون انسولین ترشح شده می شه که نتیجه اون افزایش ذخیره های چربی در بدن و اضافه وزن هستش.

 

2- کاهش سوزش معده

است که ممکنه با خم شدن یا دراز کشیدن بدتر شه. به گفته کارشناسان، یکی از راه های جلوگیری از ایجاد این سوزش، دوری از خوردن وعده های غذایی حجیم و پرچرب در ساعات پایانی شبه. خوردن شام در ساعات اولیه شب به دستگاه گوارش شما زمان کافی واسه هضم غذا رو میده و خطر افزایش اسید معده و برگشت اسید به مری رو به اندازه زیادی کم می کنه. این واقعه که کارشناسان اونو با عنوان رفلاکس اسید معده می شناسن، معمولاً با سوزش معده و قلب همراه س. دراز کشیدن پس از خوردن غذا سوزش معده و برگشت اسید رو بیشتر می کنه. به خاطر همین وجود چند ساعت فاصله وقتی بین خوردن غذا و دراز کشیدن می تونه در کاهش سوزش معده بسیار اثر داشته باشه.

است که ممکنه با خم شدن یا دراز کشیدن بدتر شه. به گفته کارشناسان،

یکی از راه های جلوگیری از ایجاد این سوزش، دوری از خوردن وعده های غذایی

حجیم و پرچرب در ساعات پایانی شبه

3- خوابی آروم تر

سوزش معده ای که در نتیجه خوردن غذا در ساعات پایانی شب باشه، مانع خواب آروم شما در طول شب می شه. دل درد هم یکی دیگه از مشکلاتیه که هنگام خواب واسه فردی که دیروقت شام خود رو میل کرده به وجود میاد. مصرف زیادتر از اندازه مایعاتی مانند آب، نوشابه، شیر یا حتی غذاهای آب دار مانند سوپ باعث می شه شما مجبور شید در طول شب چندین بار واسه خالی کردن مثانه خود از خواب بیدار شید، اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که رفتن به تختخواب با معده خالی و با گرسنگی هم اصلا پیشنهاد نمی شه و این موضوع هم می تونه به نوبه خود در خواب مشکل بسازه. به خاطر همین کارشناسان پیشنهاد می کنن افراد قبل از خواب یه میان وعده کم حجم و سبک مصرف کنن. غلات آماده مصرف همراه با شیر کم چرب، یا ماست با کمی نون، از جمله گزینه های مناسب هستن.

 

4- انرژی بیشتر

شروع روز با یه صبحونه خوب و کامل و خوردن وعده های مقوی در طول روز نه فقط اندازه انرژی شما رو زیاد می کنه، بلکه کارکرد مغز و اعصاب رو هم بهتر کنه، اما عقب انداختن وعده های غذایی نه فقط انرژی شما رو کم می کنه، بلکه باعث پایین اومدن قند خون شمام می شه و احساس خستگی و کسلی رو واسه شما بوجود میاره. واسه پیشگیری از اینجور وضعیتی، تلاش کنین وعده های اصلی و میان وعده های خود رو به موقع و منظم استفاده کنین. یکی دیگه از دلایل افزایش انرژی به وجود اومده به وسیله خوردن شام در ساعات اولیه شب، آرامش بیشتریه که فرد هنگام خواب تجربه می کنه. خواب آروم شب قبل، باعث افزایش انرژی در روز بعد شده و انگیزه فرد واسه ورزش و کنترل وزن بیشتر می شه.

 

چند راه حل واسه کاهش میل به خوردن در ساعات پایانی شب

* درست پس از شام دندونای خود رو مسواک بزنین. این کار هم واسه بهداشت دهن و دندون شما مناسبه، هم مزه خمیر دندون طعم غذاهایی که بعد از اون خورده می شه رو تغییر میده و در نتیجه میل به خوردن غذا رو کم می کنه.

 

* دم نوش های گیاهی بخورین. اگه دوست دارین هنگام تماشای تلویزیون یا گشت و گذار در اینترنت یه چیزی بخورین، دم نوش گیاهی بخورین. با این کار هم به اصطلاح دهنتون مشغوله، هم کالری اضافی وارد بدن خود نمی کنین و هم از خواص زیاد  دمنوشای گیاهی بهره مند میشین.

 

* واسه خوردن شام زمان مشخص کنین و حتی می تونین ساعت خود رو کوک کنین تا مثلاً یه ساعت قبل از ساعت 7 شب به شما یادآوری کنه که واسه خوردن شام خود یه ساعت دیگه بیشتر فرصت ندارین.

 

* برنامه غذایی خونواده رو در صورت ضرورت تغییر بدین. شاید لازم باشه به دلیل مشغله کاری اعضای خونواده، از قبل واسه نوع و ساعت شام برنامه ریزی کنین.


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *