4 خوراکی که عمرتان را کم می کنند | تغذیه سالم

No Comments

این ۴ ماده غذایی می تونن سهمی در کوتاه تر شدن تلومر داشته باشن. پس شاید بهتر باشه واسه یه عمر طولانی و زندگی سالم، مصرف اونا رو محدود کنین.
همه میخوان راز عمر طولانی تر رو بدونن و ازش استفاده کنن تا در کنار عمر طولانی از سلامتی هم بهره مند باشن. نمیشه به قطعیت گفت چیجوری بعضی از مردم ۱۰۰ سال عمر می کنن، اما مواردی هستن که با رعایت اون میشه از کوتاه شدن عمر جلوگیری کرد مانند راهکارهای افزایش طول عمر، غذا خوردن هم یکی از مواردیه که مستقیما با سلامت و طول عمر ما رابطه داره.

طبق گفته دانشگاه علوم سلامت یوتا، کم کم وقتی سلول به طور مرتب بازسازی می شه، تلومرها کوتاه تر می گردن. با کوتاه شدن تلومرها، سلولا ممکنه ناکار اومد شن و بمیرن. تلومرهای کوتاه تر هم اینکه به موقعیتایی مانند سرطان و بیماریای قلبی هم رابطه داده شدن. این تحقیق هم اینکه نشون داده که نوع و سبک زندگی، مانند رژیم غذایی می تونه به روند کوتاه شدن سرعت ببخشد یا اونو آهسته کنه. این موضوع بعضی وقتا زمان سنجی واسه سالخوردگی در نظر گرفته می شه. این ۴ ماده غذایی می تونن سهمی در کوتاه تر شدن تلومر داشته باشن. پس شاید بهتر باشه واسه یه عمر طولانی و زندگی سالم، مصرف اونا رو محدود کنین.

نوشابه

نوشابه خبر بدی واسه تلومرهاه. تازگیا" تحقیقی که روی ۵۳۰۹ بزرگسال و به وسیله ژورنال آمریکایی سلامت عموم انجام شد، نشون داد که مصرف روزانه ۲۰ اونس نوشابه با ۴.۶ سال پیری زودتر در ارتباطه. این همون مقدار مشابهیه که به سیگار کشیدن ربط داده شده. مصرف روزانه ۸ اونس اثر کمتری داشت و به ۱.۹ سال پیری زودتر در رابطه شد. تحقیقی دیگه نشون میده که نوشیدن روزانه نوشابه رژیمی، ۶۷ % خطر گرفتن دیابت نوع دوم رو زیاد می کنه. شیرین کننده های مصنوعی هم می تونن تمایل شما واسه مصرف مواد قندی رو زیاد کنن. اینفوگرافی مشکلات نوشابه رو ببینین.

گوشتای فرآوری شده

یکی از غذاهای بد دیگه واسه تلومرها، گوشتای فرآوری شده مانند هات داگ و پپرونیه. تحقیقی در سال ۲۰۰۸ روی ۸۴۰ نفر که به وسیله ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی انجام شد، تأثیری که غذاای زیاد روی طول تلومر داشتن رو بررسی کرد. محققان فهمیدن کسائی که یک یا چند بار گوشت فرآوری شده رو هر هفته مصرف کردن، تلومرهای کوتاه تری نسبت به آدمایی داشتن که اصلا" گوشت فرآوری شده نخوردند.

گوشت قرمز

مصرف بیشتر گوشت قرمز، مانند همبرگر و استیک، مدت هاست که به سرطان و مریضی قلبی رابطه داره و این می تونه به دلیل اثر اون روی تلومرها باشه. تو یه تحقیق تغذیه بالینی، موشا واسه ۴ هفته، غذاای مختلفی از گوشت گاو و مرغ رو مصرف کردن. گوشت قرمز بیشتر در رژیم غذایی موشا به تلومرهای کوتاه شده در سلولای روده بزرگ رابطه داده شد. نتیجه های برابری در مورد گوشت سفید هم دیده شده، اما گوشت قرمز تأثیرگذاری بیشتری نشون داده. خبر خوب اینه: رژیمایی که شامل نشاسته مقاوم ( یه کربوهیدرات خوب که کمک می کنه چربی بسوزونین) بود، اثر گوشت قرمز روی تلومرها رو کم کرد. این دلیل خوبیه تا غذاهایی که غنی از نشاسته های مقاوم هستن رو بیشتر استفاده کنین، مانند موز و عدس.

الکل

مانند گوشت قرمز، الکل هم می تونه دلیلی واسه بیماریای شایع باشه. یه تحقیق که در همایش هرساله اتحادیه آمریکا واسه تحقیق در مورد سرطان در سال ۲۰۱۰ ارائه شد، نشون داد که الکل هم می تونه سرعت کوتاه شدن تلومر رو زیاد کنه. محققان سرم DNA آدمایی که روزانه مصرف زیادی الکل داشتن رو به همراه کسائی که مصرف متعادل تری داشتن، بررسی کردن. تلومرها در کسائی که الکل زیادی مصرف می کردن، بسیار کوتاه تر بود. واقعا، طول تلومرهای آنایی که زیاد مصرف می کردن، نصف گروه مقابل بود. پس بهتره در اندازه مصرف خود دقت زیادی به خرج بدین!

منبع : elmevarzesh.com

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *