4 خوراکی ظاهرا مضر که می تواند برای شما مفید باشد | تغذیه سالم

No Comments

تغذیه سالم واسه هرشخصی ممکنه معانی متفاوتی داشته باشه مثلاً بعضی از خوراکیای مضر در اصل به درد بخور هستن!

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ من به عنوان یه متخصص تغذیه، بعضی وقتا میفهمم که مردم با دقت مراقب چیزی که من واسه خوردن انتخاب می کنم، هستن. تصور غلط عادی اینه که با اینکه من یه سبک زندگی سالم دارم و مراقب وزن و هیکلم هستم، باید خودمو تا حد زیادی در انتخابای غذایی ام محدود کنم اما این در واقع غلطه.

من بیشتر سورپرایز میشم “دارین اون غذا رو می خورید؟”. مردم معمولا فکر می کنن که من نمی تونم غذاهایی رو بخورم که سالم در نظر گرفته نمی شن اما این حقیقت نداره.

در این جا در مورد ۴ ماده غذایی که بدنام هستن و بهترین راه ها واسه اضافه کردن هر کدوم از اونا به برنامه غذایی تون، اطلاعاتی در اختیارتون قرار میدم.

گوشت قرمز

گوشت گاو بدون چربی، یه منبع کم چرب از آهن و پروتئینه. از اون جا که هضم پروتئین، مدت بیشتری زمان میبره، به شما کمک می کنه که به مدت طولانی تری احساس سیری کنین. یه مطالعه از محققان استرالیایی روی ۱۰۰ زن، دریافت زنان دارای اضافه وزن که رژیمای کم کالری و غنی از پروتئین گوشت قرمز داشتن، نسبت به آنایی که رژیمای کم کالری شون شامل گوشت کم و کربوهیدرات بیشتری بود، وزن بیشتری از دست دادن.

برشای بدون چربی مانند فیله مینیون، گوشت راسته، استیک بی استخون، تی بون و استیک پهلو رو انتخاب کنین. گوشت گاو چرخ کردی بخرین که دارای برچسب “۹۷ درصد خالص” یا “بسیار خالص” باشه. شکلای جور واجور مرغوبی رو بخرین که چربی کمی دارن اما بازم خوشمزه ان. و یادتون باشه که اندازه سهم تون رو محدود کنین، فرقی نداره که گوشت چقدر خالص باشه.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی، یه منبع کالری متمرکزه اما لازم نیس مقدار خیلی از اونو بخورین تا احساس سیری کنین. فقط یه قاشق غذا خوری (۹۰ کالری) کره بادام زمینی واسه سیر شدن کافیه و یه ماده غذایی به درد بخور هستش. کره بادام زمینی، پر از چربیای مراقبت کننده قلب، پروتئین، ویتامینا و مواد معدنی از جمله ویتامین E، نیاسین، اسید فولیک و منیزیمه. علاوه بر این، کره بادام زمینی دارای رسوراتوله، ترکیبی که توانایی کاهش آسیب به عروق خونی و مقدار کلسترول بد (LDL) رو داره.

موقع انتخاب کره بادام زمینی به دنبال نوع طبیعی اون باشین. کره بادام زمینی تجاری معمولا دارای مقدار بسیار زیادی شکر اضافه کرده.

تخم مرغ

بله، زرده های تخم مرغ شامل کلسترول هستن اما الان کارشناسان پزشکی و کارشناسان تغذیه تأکید می کنن که چربیای اشباع و چربیای ترانس بیشتر از کلسترول غذایی باعث افزایش کلسترول خون می شن. هم اینکه، تخم مرغا منبع خوبی از مواد مغذی هستن. یه تخم مرغ دارای ۶ گرم پروتئین کامله.

تخم مرغا هم اینکه منبع خوبی از کولین که با حفظ حافظه ربط داره و لوتئین و زیگزانتین هستن که ممکنه مانع از دست دادن بینایی بخاطر دژنراسیون ماکولا مربوط به افزایش سن شن.

پروتئین موجود در تخم مرغ، حس سیری رو افزایش و گرسنگی رو کم می کنه در نتیجه به افراد کمک می کنه که در طول روز، کالری کمتری بخورند. یه مطالعه از مرکز تحقیقات پزشکی پنینگتون دریافت خانمای دارای اضافه وزن که در صبحونه تخم مرغ می خورن، دو برابر خانمایی که روزشون رو با خوردن نون شیرینی شروع می کنن، وزن از دست میدن.

خوردن یه تخم مرغ در روز مشکلی ایجاد نمی کنه مگه اینکه شما یه رژیم غذایی اکیدا کم کلسترول داشته باشین. بقیه راه ها واسه لذت بردن از تخم مرغ بدون نگرانی در مورد کلسترول عبارتند از نخوردن زرده (که شامل تموم کلسترول تخم مرغه) یا به کار گیری جایگزینای تخم مرغ. یه املت سبزیجات با ۲ تا ۳ عدد سفیده تخم مرغ به ازای هر یک زرده درست کنین تا هم کالری کمی داشته باشه و هم چربی پایینی.

سیب زمینی

سیب زمینیا رتبه بالایی در شاخص قند خون که نشون میده مواد غذایی جور واجور با چه سرعتی قند خون شما رو بالا می برن، دارن. باید اینم بگیم که که شاخص قند خون، یه اندازه ناقص و بحث برانگیزه. پیش بینی شاخص قند خون یه وعده غذایی مخلوط، می تونه سخت باشه. پس مگه در مواردی که شما یه سیب زمینی ساده رو به تنهایی می خورید، مقدار شاخص قند خون اون مهم نیس.

سیب زمینیا مواد مغذی زیادی دارن. یه سیب زمینی کوچیک فقط ۱۱۰ کالری داره اما تقریبا نصف ویتامین C لازم روزانه شما رو تأمین می کنه و یکی از بهترین منابع پتاسیم و فیبر در بخش تولیده.

با پوست نگرفتن سیب زمینی و بخارپز یا مایکرو ویو کردن سیب زمینیا به جای جوشوندن اونا، می تونین قسمت بزرگ مواد مغذی اونا رو حفظ کنین. سیب زمینیا رو با گزینه های سالم تری مانند سالسا، بوقلمون کم چرب و خوراک لوبیا، ماست ساده بدون چربی یا خامه ترش بدون چربی سرو کنین.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *