4 خطای تغذیه ای که شما را زودتر پیر می کنند! | تغذیه سالم

No Comments

4 خطای تغذیه ای که شما رو زودتر پیر می کنن!

آکا ایران-با وجودی که تغییرات جسمی و روحی به عنوان بخشی از روند پیری، پیشگیری ناپذیر هستن اما واقعیت اینه که غذاهایی که ما می خوریم یا نمی خوریم در سرعت بخشیدن به این روند پیری نقش دارن به طوری حتی بعضی وقتا ممکنه زودتر از رسیدن به سن پیری، دچار علائم سالخوردگی بشیم.این پیری زودرس مشخصه؛ چون ما خیلی زیاد از غذاهای فرآوری شده استفاده می کنیم.غذاهای فرآوری شده بیشتر شامل کالری زیاد اما مقادیر کمی از ریزمغذیای لازم مثل امگا -3 و ویتامین B12 هستن. پس ما در دریایی از دسترسیا با جزیره هایی از کمبودها و از دست دادنا روبه رو میشیم.

در این مقاله فهرستی از چهار خطای تغذیه ای ارائه شده که این خطاها باعث می شن آدم زودتر پیر شه در حالی که با مشورت با دکتر میشه این خطاها رو شناسایی کرده و با تنظیم اونا در رژیم غذایی یا اضافه کردن مکملا، جوانتر به نظر رسید و جوونی رو احساس کرد.

– خطای اول: اشتباه اول اینه که شما از خوردن تموم شکلای جور واجور پروتئینای حیوونی دوری می کنین اما به چه دلیل این اشتباه منتهی به پیری زودرس می شه، چون ممکنه با از دست دادن ویتامین B12 مواجه شید که واسه تولید انرژی در بدن لازمه. این ویتامین فقط در غذایی پیدا میشه که اصل حیوونی دارن و به تنظیم متابولیسم و تولید انرژی کمک می کنه و اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین کلید حفظ سلامت مغز و سیستم عصبیه. خستگی یکی از علائم اصلی کمبود ویتامین B12ه و معمولا در آدمایی اتفاق می افته که پروتئین حیوونی زیادی استفاده نمی کنن.

جویدن مقادیر خیلی از آنتی اسیدها واسه آرامش سوزش سردل هم می تونه منتهی به کمبود ویتامین B12 شه چون آنتی اسیدها جذب این ویتامین رو دچار مشکل می کنن.

– راه حل غذایی: مصرف دو نوبت مواد غذایی بدون چربی مثل شیر یا ماست بدون چربی و 3 تا 4 اونس پروتئین لخم در روز واسه حل این مشکل خوبه. بهترین منابع غذایی شامل ویتامین B12 شامل غذاهای دریایی مثل ماهی، میگو و صدفا و هم اینکه گوشت لخم ماهی و گوساله و هم اینکه غلات غنی شده هستن.

– راه حل مکملی: مصرف 500 تا 1000 میکروگرم از این ویتامین به طور روزانه به شکل قرصای مکمل، کمبود اونو در بدن جبران می کنه.

– خطای دوم: دوری از مصرف مکمل هاست، اما به چه دلیل این خطا موجب پیری زودرس می شه؟ چون بعضی از این مکملا مثل منگنز و مس از بروز دردهای مفصلی جلوگیری می کنن اما خیلی از ادما از مصرف این مکملا غفلت می کنن. به گفته کارشناسان منگنز و مس هر دو واسه حفظ سلامت غضروفا و انعطاف پذیری مفاصل به درد بخور و لازمن. در خیلی از موارد مصرف اونا آسیبای مفصلی رو بهتر کرده و دردهای این مناطق از بدن رو برطرف می سازه.

– راه حل غذایی: مغز خشکبار، گوشت بدون چربی و اسفناج منابع غنی از این املاح هستن اما معمولا ما به اندازه کافی از این خوراکیا نمی خوریم تا نیازمون به این املاح برطرف شه پس نیاز به مصرف مکملا همیشه هست.

– راه حل مکملی: مصرف روزانه دو میلی گرم مس و 5 میلی گرم منگنز در روز لازمه. ظرف 2 تا 3 ماه پس از مصرف این مکملا درد کمتری رو در مفاصل خود احساس می کنین.

– خطای سوم: دوری از خوردن ماهی و چربیه. ماهی و روغنای به درد بخور مثل روغن زیتون بهترین منبع اسیدهای چرب امگا – 3 و لازم واسه بدن هستن که معمولا تا حد زیادی مانع از تحلیل رفتن حافظه می شن. به گفته کارشناسان مرکز پزشکی دانشگاه آریزونا در آمریکا، این اسیدهای چرب در واقع بخشی از عناصر اصلی تشکیل دهنده مغز هستن که اگه به اندازه کافی در رژیم غذایی ما وجود نداشته باشن ساختار و کارکرد مغز کم کم ضعیف می شه و حافظه آسیب می بینه.

– راه حل غذایی: در اول مصرف غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده رو تا حد امکان کم کنین و غذاهای خود رو با روغنای طبیعی مثل روغن زیتون طبخ کنین. بعد در هر هفته مصرف ماهی های به درد بخور مثل ماهی آزاد و ساردین رو به رژیم غذایی خود اضافه کنین. هم اینکه خوردن دانه کتون، غلات سبوس دار و گردو و بادام هم واسه دریافت این چربیای به درد بخور پیشنهاد می شه. مصرف یه قاشق غذاخوری گردو 5 روز در هفته و 9 تا 12 عدد بادام، 4 نوبت در هفته کافیه.

– راه حل مکملی: پیشنهاد می شه که در روز دست کم 2000 میلی گرم روغن ماهی مصرف شه و کپسولای شامل این روغن ترکیبی از دو اسید DHA و EPA رو دارا باشن.

– خطای چهارم: علاقه کلی مردم به غذاهای بسته بندی شده. غذاهای بسته بندی شده در واقع شامل ترکیباتی هستن که موجب بالا رفتن فشار خون می شن. غذاهای بسته بندی نمک زیادی داره که به بدن مخصوصا به کلیه ها آسیب وارد می کنه. در این وضعیت نبود تعادل بین نمک و پتاسیم به رگای خونی آسیب میرسونه و در نتیجه موجب بالا رفتن فشار خون می شه.

راه حل غذایی: در روز بیشتر از 1500 میلی گرم سدیم (نمک) مصرف نکنین و دست کم هفت تا 9 وعده در روز از میوه ها و سبزیای تازه استفاده کنین.

برگرفته از: salamatnews.com

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع : persianpersia.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *